Ignite 2019

Na deze Tech Intense week kan ik zeggen dat de werkgever waar ik nu voor werk nog steeds voorop loopt met de ontwikkelingen die zicht in de markt afspelen. We sluiten goed aan bij de visie en richting die Microsoft deze week heeft weergegeven.

Het is mooi om te zien dat de gebieden waar we in opereren (People, Process and Products) in deze Microsoft Ignite week behandeld zijn. Kijk voor een overzicht naar onze en de Microsoft site:

 Wat is er deze week veel informatie beschikbaar gekomen via sessies, keynotes, tweets, documenten en websites. Eigenlijk te veel om hier op te noemen. Wat ik zelf erg handig vind en waar je voor 1 jaar lang informatie kan vinden is deze link/site: https://myignite.techcommunity.microsoft.com/

Tijdens Ignite zijn enorm veel aankondigingen gedaan door Microsoft, die je op heel veel sites, blogs en vlogs kan terugvinden. Deze zal ik hier dan ook niet behandelen. gewoon even googelen. Wat voor mij zelf belangrijk is of wat ik interessant vind en waar ik in mijn werk mee te maken heb heb ik hieronder weergegeven.

Het is Artifical Inteligence (AI) wat de klok slaat (Ook wel “Software 2.0” genoemd)

“Alle” sessies die ik gezien heb hebben een vorm van AI behandeld. Of het nu gaat om een eindgebruikersproduct zoals PowerPoint, Outlook of Excel of producten die gebruikt worden om Identity, Device, Apps of Data te ontsluiten naar eindgebruikers.

Om AI mogelijk te maken is het verzamelen van data door Microsoft een hoofdzaak geworden. Waar je als organisatie op architectuurniveau en security goed over moet nadenken. Tegelijkertijd weten zij ook dat we aan de vooravond staan van iets nieuws waar heel goed nagedacht moet worden over de implementatie ervan. Zelf zeggen ze “We weten nog niet wat we aan het doen/maken zijn en waar het allemaal naar toe zal gaan”. We staan nog aan de vooravond van iets compleet nieuws en welke kant dit opgaat gaan we het komende decennia zien. Laat Software 2.0 maar komen.

Microsoft Graph & Microsoft 365

Microsoft Graph staat centraal bij het automatiseren van steeds meer Microsoft 365 onderdelen. Als Service Provider zal je hier goed gebruik van kunnen maken.

Zelf lekker met de graph spelen? Zie: https://graph.microsoft.com

Veranderen van beheertooling

Zoals elk jaar zijn er ook nu weer meerdere portals bijgekomen, hernoemd of samengevoegd. Als het geen Azure Lighthouse portal is dan wel een Adaptive Card portal waarin je bedrijfsprocessen kan versnellen. Nu valt op dat er twee soorten portal zijn. Beheer- of eindgebruiker portals.

Voor eindgebruikers wordt het automatiseren van taken steeds laagdrempeliger en belangrijk, zodat bedrijfsprocessen makkelijker geautomatiseerd kunnen worden. Denk hier vooral aan Microsoft Flow (nu Power Automate) of Microsoft Forms.

Voor beheer geldt eigenlijk hetzelfde. Het verschil tussen eindgebruikers-automatisering en beheer-automatiseren is dat je het beheer van omgevingen/Infrastructuur niet meer via een portal of UI wilt doen. Ja, in een DEV/TEST omgeving mag het. Maar in een productieomgeving gebruik je enkel code om te beheren.

Beheertooling verschuift dan ook steeds meer naar beheer via coding (bijv. door gebruik te maken van Terraform of Ansible)

Data

Alles blijft draaien om Apps en Data. Bedrijven kunnen en zullen meer waarde (moeten) halen uit de data die ze nu al wel bezitten of nog niet beschikbaar hebben. Als consultants zijn we hier natuurlijk al mee bezig, maar zal dit in de komende jaren een nog prominentere rol gaan spelen.

Invloed van Microsoft Power platform op een Modern Workplace

Organisaties en eindgebruikers kunnen, door een combinatie te maken van Microsoft Power Platform en de Modern Workplace meerwaarde creëren. Het Microsoft Power platform bestaat uit:

  • Adaptive Cards
  • PowerApps Portal
  • Common Data Service
  • Microsoft Forms
  • Azure Functions
  • Services Bus
  • Azure Event Grid
  • Azure API Management
  • SQL Azure

Naast Modern Workplace zal Het Microsoft Power Platform een organisatie verder helpen en Business versnellen.

PowerPlatform link: https://powerplatform.microsoft.com/en-us/

Adaptive Cards maken? https://adaptivecards.io/designer/

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Microsoft Teams

Microsoft Teams zal meer en meer ingezet worden bij eindgebruikers. Bij Ignite waren enorm veel Microsoft team sessies.

Consolideren van tenants

Nu Microsoft Azure en Microsoft SaaS diensten (zoals Office 365) al een aantal jaren gemeengoed zijn, zien we dat organisaties op dit vlak moeten consolideren. Dit is een nieuw fenomeen waar de komende jaren veel aan gewerkt zal worden. Dit consolideren komt vaak nadat er overnames zijn gedaan of het samenvoegen van meerdere merken of labels.

Mijn conclusie

Microsoft Ignite 2019 was voor mij opnieuw een soort van “reset” op het gebied van techniek, processen en overzicht. Het heeft mij een blik gegeven in de (nabije) toekomst van de digitale transformatie die organisaties en eindgebruikers moeten maken. Die toekomst zit volgepakt met AI (Artificial Intelligence/kunstmatige Intelligentie) en zal, volgens Satya Nadella, Tech Intensive zijn. Hij geeft meerdere malen aan dat wanneer je als organisatie de omschakel van klassieke organisatie naar een software bedrijf niet maakt je voorbij gestreefd zal worden door andere bedrijven.

Daarnaast blijft de verschuiving van fysieke Infrastructuur naar code doorgaan. Het is niet meer alleen Infra-as-code maar het is/wordt eigenlijk Environment-as-Code omdat je naast Compute, Storage en Netwerk (Infra) ook monitoring, beveiliging en beheer omzet naar code.

Door het inzetten van tooling, kennis op orde te brengen en eindgebruikers en beheerders te trainen zullen klanten de toekomst positief kunnen benaderen.

Een mooie samenvatting van deze week en een blik richting de toekomst zie ik in een opmerking die ik Jefrey Snover heb horen maken:

  • “In the past, you had to understand the tools to achieve your objective.”
  • “In the future, tools will understand you to help you achieve your objective.”

Als Consultant/Architect van KPN ICT Consulting zie ik voor organisaties o.a. twee uitdagingen voor de komende jaren:

  • Voor eindgebruikers wordt het makkelijker om zelf taken te automatiseren. Begeleiding hierin is erg belangrijk.
  • Voor organisaties wordt het lastiger om zicht en controle te houden over de mate en technieken van automatisering. Begeleiding hierin is erg belangrijk.

André Kamman

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.